Astreya Super APO, das verschmähte Objektiv

• Astreya Super APO, das verschmähte Objektiv

Weitere Berichte zum Thema findet man hier:

Astreya 130/910 Super APO, das verschmähte Objektiv

groups.yahoo.com/group/superapo_refractors/
      astreya-optics.narod.ru/eng/index.htm
      forum.astronomie.de/phpapps/ub…umber/180935/page/16/vc/1
      forum.astronomie.de/phpapps/ub…umber/139427/page/14/vc/1

Gerade an diesem Immersion-Objektiv kann ich nachvollziehen, wieviel
      Entwicklung-Arbeit drin steckt, nachdem ich jahrelang mich mit dem HAB-
      Immersions-Objektiv von Wolfgang Busch befaßt habe, das dann u.a. von
      Roland Christen mit anderen Gläsern nachgebaut wurde. Ein Blick durch das
      Astreya Super APO zeigt, wie farbrein dieses Objektiv ist, was am künstlichen
      Stern sofort auffällt. Natürlich wünscht man sich ein perfektes System mit
      Strehl = 0.99, nur wird das der Normalverbraucher nicht mehr zahlen können.
      Also sollte man besser diese unmögliche deutsche Nörgelei einmal aufgeben
      und sich an dieser im Ganzen hochwertigen Optik einfach nur freuen. Natür-
      lich gibt es auch ein paar Schönheitsfehler, die man aber beheben könnte:
      Die Ölfüllung hat an manchen Stellen den Rand um ca. 1 mm nicht erreicht ,
      was man u.a. an den Sternscheibchen- und Foucault-Bildern sehr gut sieht,
      und daß die Optik eine ganz leichte Coma in der Gegend von ca. 3% hat, was
      man sowohl bei den Ronchi-Aufnahmen und Interferogrammen gut erkennt.
      Jedenfalls nahezu kein Gaußfehler und ein deutlich kleiner Farblängsfehler,
      der ja für die Farbreinheit wichtig ist.

Der optische Tubus mit einer etwas kurzen Taukappe

Die Kollimation zum Tubus überprüft

Die kontrastreichen und "scharfen" Ronchistreifen, die feine Beugungs-linie
      jeweils in der Mitte und dazwischen die dunkle Fläche, lassen auf wenig bis
      gar kein Streulicht schließen und auf einen hohen Kontrast.

Auf folgendem Foto dürfte man deutlich den schmalen Streifen erkennen, den
      die Ölfüllung nicht erreicht hat. Falls nicht eine senkrechte Lagerung das
      Problem allmählich behebt, würde ein Abblendring von 1-2 mm diesen Schön-
      heitsfehler beseitigen helfen.

Herzlichen Gruß! Wolfgang Rohr---_ email: wolfgang.rohr@t-online.de Tel: 09521 5136 ---------------------------------------------------- r2.astro-foren.com/index.php/de/
    • AW: Astreya Super APO, das verschmähte Objektiv

Hallo Rohr, sehr guter Bericht. Dieses war eins des umfangreichsten optischen Tests, den ich auf einen einzelnen APO gesehen habe. Ich trat mit Astreya in Verbindung und sie erklärten, daß sie Objektiv neu entwerfen, also haben einen Luftraum. Dieses wurde mir, über Immersion erklärt. Alle Gläser sollten normalerweise vollständig geölt werden. Dieser 1 Millimeter erschien nach einiger Zeit und der Grund ist im thermischen Bewegen des Immersiongels und des ein der Gläser. Dieses Problem schließt an Meniskusobjektiv im rückseitigen Block des objektiven Objektivs an. Dieser Meniskus ist nicht stark genug und er verbiegt, wenn Temperatur ändert. Das Maximumbewegen ist auf dem Rand des Glases, also erscheint ein emptiness dort. Dieses Problem war nicht also offensichtlich für eine lange Zeit, aber jetzt verstehen wir, daß es und wir bereits notwendige Korrekturen im Design und in der Technologie getan haben. Tatsächlich haben wir von der Immersion im rückseitigen Block abgelehnt und es die gesperrte worden Luft gebildet. Jetzt gibt es keine alle mögliche Probleme mit ihr. Der Phasensterntest, den Sie waren sehr simular zu meinen gebildet haben. Großer Job für das Machen der Photos. War ein benutztes plossl. Ich neige, der Fernsehapparatnaglers zu benutzen und mein Liebling ist das nagler 2,5. Persönlich ich habe ein 152 f/7, ist dieses mein 8. Bereich und 4. APO und es sind ein Wächter. Was ich verstehe, haben alle Bereiche ihre Stärken wegen der Absicht des Designs. Das SAPO-Design war für Farbenkorrektur als # 1. Demitry erklärte dieses mir. Dieses war an den frühen Tagen von silverstar, Dimetry und Tom.-Hoffnung, welche die Übersetzungen richtig bearbeitet. Jim

Hallo Jim,
      hallo Uwe,

das von mir beschriebene Astreya Super APO bekomme ich morgen zwecks weiterer Optimierung noch einmal. Zunächst danke ich dem Jim für seinen Beitrag. Auch aus anderer Quelle weiß ich, daß ein erfahrener Optiker mit diesem Apochromaten sehr zufrieden ist.
      Die Beschreibung von Jim, daß das Immersions-Öl wegen der unterschiedlichen Ausdehnung der Gläser "arbeitet", und damit sich vom Rand nach innen bewegen würde, erscheint plausibel - ein Tropfen mehr könnte das Problem vielleicht von Anfang an beheben. Der Vorteil aber ist, daß man dadurch wie beim Busch-HAB auch, die Achskoma herausjustieren kann - wozu er mir schon eine Anleitung geschickt hat. Das ist ein Fehler, den man leicht beheben kann.

Den Protuperanzen-Effekt sieht man bei meinen Testbilder über die Stern-
      scheibchen-Aufnahmen, weil die Teleskop-Öffnung außen nicht durch einen sauberen Rand abgegrenzt ist, sondern durch den unregelmäßgen, globulenhaften Rand ausgefranst ist.
      de.wikipedia.org/wiki/Globule
      steuerhilfe.at/astro/pics/NGC2244_V3-min.jpg
      Zumindest vermute ich derzeit die Ursache dieses Effektes und ein scharfkantiger Blendring hinter der letzten Fläche sollte für dieses Objektiv Abhilfe schaffen. Nachdem ich es noch einmal auf die opt. Bank bekomme, werde ich weitere Versuche anstellen, die aus Zeitgründen beim letzten Male zu kurz kamen.
      Herzlichen Gruß! Wolfgang Rohr---_ email: wolfgang.rohr@t-online.de Tel: 09521 5136 ---------------------------------------------------- r2.astro-foren.com/index.php/de/

Hallo, danke für Ihre Antwort. Ich fand auch heraus Astreya werde anbieten eine 102mm-f/6.5 Dreiergruppe Ok-4 APO. Lense habe die gleiche Leistung wie die 76mm. Dieses tritt in einem Monat auf. Sie haben Pläne für 130 oder 145 Luftraumdreiergruppe. Mein Freund Greg hat die Photos, die mit seinen 152 f/7 SAPO hier, pbase.com/ghartke gemacht werden wieder, das für die tranlationstörungen "googles programm" traurig ist. Bester Respek

Hello, Thank you for your reply. I also found out Astreya will be offering a 102mm f/6.5 triplet OK-4 APO. Lense will have the same performance as the 76mm. This will occur in a month. They have plans for 130 or 145 air space triplet. My friend Greg has pictures taken with his 152 f/7 SAPO here, pbase.com/ghartke Again sorry for the tranlation errors "googles program".

Best regards, Jim

Jim, there is no problem, to write in English. We all have lots of English friends. Our forum is a polyglott meeting point. Could you report us more about your astronomical/optical activity ?
    • AW: Astreya Super APO, das verschmдhte Objektiv

Hello Wolfgang

Thank you for your great work!
      The optical test gives full representation about quality of real samples. We would like to add the information on optical design and results of theoretical calculations so as to compare results of calculations to actual results.

Andrey Strakhov,
      Astreya.
      Bilder
      • lay.jpg

31,54 kB, 704×492, 938 mal angesehen
      • ray.jpg

53,63 kB, 703×510, 828 mal angesehen
      • rms.jpg

62,41 kB, 706×530, 725 mal angesehen
      • sma.jpg

49,38 kB, 703×530, 845 mal angesehen
      • cfs.jpg

59,66 kB, 703×511, 723 mal angesehen

Wellcome dear Andrey Strakhov on our www.astro-foren.de. Twenty years ago I was grinding a lot of a three lenses immersions optic, designed from Wolfgang Busch, Ahrensburg. See this report here and here. This evening I will get again
      this Super Aprochromat for additional tests and aligning the small coma. Are there mor reports about this Super APO, may be some links?

Some additional tests: scattered light, contrast, a smaller aperture of 124 mm

The aperture of 130 mm diameter was reduced to 124 mm to get rid the
      effects from the immersions oil of the edge. It's better than before.

Another test I use is my "spalt-test" I take a 2.5mm eyepiece and have a look
      on my light split 0.01 mm with some structures. It would be a magnification
      of 728 . So I see at first the scattered light, the cromatic aberration of lenght
      and the contrast and I compare it with other optical systems. If you test a
      Schmidt-Cassegrain, you will never take fotos from this test, there is much
      scattered light in this system, a Maksutov is better, and the best one is a
      very smooth und high quality parabola. In this case the Super Apo has a very
      good quality as the fotos show.

This foto is with a Baader solar continuum filter
      the first blue one is taken with a microskop from the orginal light split

and this one is with normal light from a halogen car bulb

Hallo Rohr, wünsche ich, daß ich Sie für einen Nachbar hatte. Sie führen etwas von der meisten intresting optischen Prüfung ich haben gesehen überhaupt auf das Netz durch. Sowieso dachte ich, daß ein 2.5mm-Okular 364 geben würde, die lineare Wiedergabe Sie ein barlow 2x verwendend sind? Auch was die 2 Grabungen und 2 Punkte Mittel? Danke, Jim

Hi Pipe, I wish I had you for a neighbor. You are doing some of most intresting optical testing I have ever seen on the web. Anyway I was thinking a 2.5mm eyepiece would give a 364 magnification are you using a 2x barlow? Also what does the 2 digs and 2 points mean? Thank you, Jim

Hallo Jim,

many thanks for your compliments: In internet age we are all neighbourgs.
      Now my family name is Rohr = people from reeds, but Google translate it pipe, in
      Latin it would be calamus. Now you are right, 910/2.5 = 364 x
      But it's in autokollimation and double pass and you get the errors two times
      but in the sky you have just a single pass. That's the reason I multiplicate it
      with two.

Hello Wolfgang!

Concerning screws - yes, ajustment screws in the photo are specified correctly.
      Your Spalt-tests are very interesting. Theoretically clear that mirror systems contrast is less than APO's one. That we have seen on the test. So, it would be very interesting to compare our lens with FPL-based triplets such as TEC, AP, may be LZOS (in our 4-lens optical design there is not any FPL-type glasses). Whether you have such experience of testing?

About links & reports on SAPO 130 mm:
      I think there is no in internet. We had never posted such information in internet. All you can find is here and here. More information I will send by e-mail.

Andrey Strakhov.

Dear Wolfgang,

Unfortunately I don't know German at all, therefore, I have to use
      German-English translator. On this way some misunderstanding can arise.
      But nevertheless...if I have correctly understood, you consider, that
      immersion in a 130mm lens is liquid. It is not so. It's not oil and not a liquid,
      It's a jelly like substance (glue) which is not liquid but not solid.
      Therefore, so-called "emptiness" on the edge of a glass does not mean
      full absence of immersion there. Simply, immersion in this zone
      "has come off" one of the glass surfaces. In result we
      notice the increased reflection of light by this zone. The mechanism of
      the effect is rather complicated and depends on some factors, but
      temperature variations play an essential role. The immersion itself also
      is rather sensitive to conditions of an environment. Process of its full
      polymerization is rather long also all deviations of environment parameters
      during this period can affect it properties.

Best regards,
      Andrey.

Dear Andrey,

Many thanks for the last explanations. I friend is using the same telescope with
      high satisfaction - he is an old experienced optician. Let's write in English, that's
      OK for this forum.
      Now I reduced the aperture of this telescope and so I lost this effects from
      the edge. All is OK.

Hi Rohr,
      I found out the SAPO 152mm and 130mm are now all air space. The design is still the same. The lenses are multicoated. The reflective index
      of the coated surface is appr. 0.5% in the range 0.43-0.68 mkM. I thought this was news and posted it.

Jim Fusco

Hello Jim,

jgfusco3 schrieb:

I found out the SAPO 152mm and 130mm are now all air space. The design is still the same. The lenses are multicoated. The reflective index of the coated surface is appr. 0.5% in the range 0.43-0.68 mkM.

thanks for the info!
      Were the oil-immersed lenses in the same range (= 0,5%) of reflectiveness or have they had better values?
      Are all Astreya APOs now airspaced?

Kind Regards: Uwe

Andrey sent me a picture of their new vacume coating machine. He told me he's very happy with the quality of the coatings. They wanted a more consistant quality lens. What happen with the immersion type, sometimes there were small bubbles that could not be seen. When the lens went in travel by jet, during the decompression those bubbles would expand and a streek of bubbles would be produced. This happen not often but was a concern and going air-space resolved this issue. The immersion type is 96~97 transmission, 99.75 per surface. I found that on my paper work. All SAPO"S and APO's are air-space. The SAPO design is the same.

Jim

suessenberger schrieb:

Hello Jim,

thanks for the info!
      Were the oil-immersed lenses in the same range (= 0,5%) of reflectiveness or have they had better values?
      Are all Astreya APOs now airspaced?

Kind Regards: Uwe

jgfusco3 schrieb:

They wanted a more consistant quality lens. What happen with the immersion type, sometimes there were small bubbles that could not be seen. When the lens went in travel by jet, during the decompression those bubbles would expand and a streek of bubbles would be produced. This happen not often but was a concern and going air-space resolved this issue. The immersion type is 96~97 transmission, 99.75 per surface. I found that on my paper work. All SAPO"S and APO's are air-space.

Thanks for the details!

Regards: Uwe

ZugangsDaten erforderlich:
      astromart.com/forums/viewpost.…96&poll_id=&news_id=&page
      The basic concept of a apo made from ordinary glasses that lie on the Abbe Normal line consists of a hyper
      achromat up front with a positive flint lens in the rear. I first heard about this at a Stellafane convention about 1986 or
      1988 (my memory is vague). The person who told me about this said that the old 3rd order concept of color correction is
      wrong and that when you introduce a large airspace, you can correct secondary color over a reasonable wavelength
      range with normal glasses. At the time I was not really all that interested to design lenses with 3rd order thin lens
      concepts, so it did not really register with me.
      Some time later that year I started playing around and came up with the lens shown in the attachment image. It uses
      one crown glass and two flint glasses with wide airspace. It has 3 color crossings, but there are a number of issues that
      prevent this simple triplet from being a good alternative to modern apos. First it is considerably longer than its focal
      length. Of course, so is a Petzval, and it seems that most amateurs don't seem to realize this, or mind. The next problem
      is that it is difficult or impossible to correct for lateral color with only 3 lenses. This is the same problem that you have
      with the chromacor. On-axis the images are quite good, as good as most apos, but as you go out toward the periphery,
      the colors begin to separate into short spectra. The only way to correct this, in my opinion, is to add some more small
      lenses toward the rear. Third, the radii and spacing are somewhat critical. This makes low cost production not practical,
      at least not easy.
      I do not believe that the announced TMB lens that was shown at NEAF is any sort of large airspaced lens along these
      lines. Let's just say that I am skeptical that it uses 3 glasses that do not have some sort of small deviation from the Abbe
      Normal line. My guess still would be that it is along the lines of the short flint triplets, but using Russian or Chinese
      glasses instead of Schott versions. Schott glasses are very expensive and their Chinese equivalents can be purchased for
      a song. Lzos also makes some very interesting non-ED glasses that can be used to make highly corrected triplets.
      Astreya uses them to make their apos, which by all accounts seem to be extremely well corrected.

In any case, unless you are an optical designer, you would never know by looking at the glass whether it was normal
      crown and flint, or some glass with abnormal dispersion properties. There is no question that the lens is an apo. From my
      perspective as a designer it is interesting to speculate what type it is, and I hope it is not construed as bashing by
      anyone.
      As far as cost, I don't think it makes a huge difference whether you use normal glasses or somewhat abnormal glasses to
      make a triplet. The cost of the raw glass will be about the same. Even first generation ED is not that expensive any more,
      and I see where the Chinese are beginning to offer this material now in small diameters (about 80mm size). It's only when
      you start getting into 3rd generation ED or Fluorite that you have to bite the bullet. Of course, that stuff is not needed in
      smallish lenses. You can get decent color correction with inexpensive ED also as long as you keep the focal ratio
      reasonable.
      Keep the faith,
      Rolando